Vannak olyan helyzetek, amikor szeretnél bemutatkozni néhány lehetséges partnercégnél az általad készített termékekkel. Szeretnéd bemutatni nekik, hogy mit készítesz, és hogy te ki vagy.
Az alkotó tevékenységed bemutatásának egyik nagyon fontos eleme a portfóliód. A portfólió még akkor is a siker egyik kulcsa lehet, ha a munkáid lenyűgözőek, magukért beszélnek. Ha nem elég színvonalas a prezentálásod, akkor elveszítheted az ügyet.

hello

(Kép: www.pinterest.com/pin/417568196673092329/)

Abban szeretnék most ötleteket, segítséget adni, hogy hogyan találd meg a portfólióddal a hozzád illő leendő partnereket, és rajtuk keresztül az új ügyfeleket is. Kétféle módon mutatkozhatsz be. Az egyik, mikor fizikai valóddal vagy jelen a találkozón, a másik pedig, mikor elektronikusan mutatod meg munkáidat. Ez a mostani írás arról szól, amikor te is jelen vagy a találkozón személyesen.

portfolio_cover(Kép: www.pinterest.com/pin/418342252860760404/)

(1) Nézzünk 1-2 technikai ötletet először. A porfólió mérete lehet a klasszikus szabványméret: A/4, esetleg az A/3-as méretben is lehet szerintem gondolkodni, és nem minden esetben kell álló méretben elkészíteni. Van, mikor a téma szempontjából a fekvő formátum érdekesebbé teszi az egész tálalást. Illetve elszakadhatsz a szabványos méretektől is, mert egy 21×21 cm-es méretben is gyönyörűen mutathatod be a munkáidat. Legyen az összekapcsolása és fűzés olyan a porfóliónak, hogy ha valaki állva, kézben fogva akarja végiglapozni, akkor se csukódjon mindig össze magától. Ezért javaslom a spirálos fűzést, vagy a gyűrűs összefűzést, mert a sínnel, vagy ragasztással összefűzött lapokat nem tudod teljesen kihajtani. Még jó megoldás lehet az is, ha leporelló szerűen állítod össze a portfóliót, de ennek a megtekintése a leendő üzleti partner részéről csak akkor lesz kényelmes, ha le tudja tenni egy asztalra, míg nézi. Az elő-, és hátlap legyen 250-300 g/m2-es karton, míg a belívek 90 g/m2-ek.
Ha digitális nyomdában készül a nyomtatás, akkor JPG vagy PDF filet kell készítened és így kell leadnod az anyagot. Mindkét esetben CMYK-ban dolgozz, és 300 dpi-s legyen a felbontás. Én ezt mindig leegyeztetem a nyomdával még az elején, mert lehetnek egyedi szokások is.

portfolio_fuzes(Kép: www.pinterest.com/pin/537476536753557587/)

(2) Megjelenésre vonatkozik az következő tipp, vagyis az, hogy legyen a portfóliódnak előlapja és hátlapja. Az előlapon szerepeltesd a logód, ha ez még nincs, akkor adj címet a projektnek, vagy használd azt a fantázia nevet, amit a bemutatott munkáidhoz használsz. Ez lehet amúgy a neved is, ha azon szeretnél személyes márkát építeni. A logót és egy alcímet együtt is szerepeltetheted az előlapon.

craft_oldalpar
(Kép: www.pinterest.com/pin/517351075917852595/)

(3) Gondolkodj és tervezz mindig oldalpárokban, vagyis amikor kinyitod a portfóliódat, akkor egy oldalpárt látsz magad előtt. Ez így együtt és önállóan is éljen meg látványban. Az első belső oldalon tüntesd fel a termékekre vonatkozó szükséges engedélyeket, tanúsítványokat, azok számait, mert sok esetben csak ezekkel lehet úgyis forgalmazni a termékeket. Ha vannak díjai az alkotásaidnak, azokat is sorold fel!

(4) Mutatkozz be mint a szakma kiválója, a szakmád ismerője! Mik a szakma szempontjából legfontosabb végzettségeid? Írj arról is, hogy a te szaktudásod a leendő partnereidnek miben, mely területeken válik hasznára. Ebből ő látni fogja, hogy mely területeken tudtok együttműködni.

(5) Állítsd úgy össze az anyagod, hogy a te javadat szolgálja! Sokkal érdekesebb és sikeresebb is lesz az előadásod, ha úgy töltöd meg a portfóliódat, hogy a bemutatott alkotásaid, termékeid mögött történetek is vannak. Itt gondolj olyan helyzetekre, hogy a te termékeiddel milyen problémákra adsz megoldást, milyen kihívásokat küzdötté már le velük, milyen pozitív eredményeket tudsz bemutatni. Lehetnek ezek konkrét esetek, személyeket is megjelölve (ha az érintett megengedi).

(6) Figyelj a leendő üzleti partnereidre! Kutass kicsit a leendő partnered után, nézd meg, milyen igényeket fogalmaz ő meg weboldalán, közösségi oldalán. Mutasd meg a portfóliódban azt is, hogy a leendő üzleti partnerednek az igényeit hogyan tudja kielégíteni a te munkáiddal! Hogyan oldja meg az ő általa megfogalmazott problémát?

(7) Mutasd be a számszerű adatokat az alkotásod eredményeiről! Vannak ilyen adataid? Ha igen, írd le azt is, hogy hogyan mérted őket, milyen módszereket használtál a mérésnél? Ezek lehetnek hivatalos mérési adatok, és lehetnek általad tesztelt eredmények is.

(8) Mutasd be azt is, ha van olyan történet, ami különösen emlékezetes a munkáid, a gyártás, vagy a tervezés szempontjából. Egy ilyen történet bizalmat ébreszt, még akkor is, ha ez nem feltétlenül pozitív kicsengésű. Ez lehet egy különleges, fontos személy, egy érdekes esemény, vagy egy épület is, ami a munkásságod meghatározója volt egy időben.

(9) Tálald a történeteidet közvetlen hangnemben. Nyilván nem minden kis történet vége az, hogy “aztaaaa, ez igen!”, de ezzel jó hatással lehetsz a leendő partnereidre, mert lehet, hogy ebből fogja látni azt, hogy az ő problémájára is tudsz megoldást. Sokan vannak, akik nem szívesen osztják meg másokkal a sikereiket mert azt gondolják, hogy dicsekvőnek fogják őt ezért tartani. Éppen ezért fontos megtanulni különválasztani önmagad a munkádtól, a tárgyaidtól és beszélni is így kell róla. Vagyis nem magadról, hanem a munkádról beszélsz, a tárgyakról beszélsz és nyilatkozol. Ne úgy beszélj, vagy kezd a mondataidat, hogy “én”, hanem úgy, hogy “az én projektem”, “az én termékeim”. Összpontosíts arra, hogy mit teszel, és aztán arra, hogy ezzel milyen eredményeket tudsz felmutatni.

mobillal copy

(Fotó: Szalai Viktor)

(10) A portfóliódban legyenek jó minőségű (nagy felbontású) fotók a munkáidról. Ha kategóriákra tudod bontani a termékeket, akkor a kategóriák a fotókkal, legyenek elnevezve. Ha csomagjaid vannak egy – egy kategórián belül, akkor a csomagok neveit is írd le. a bizalomépítéshez az olyan fotók nagyban hozzájárulnak, amikor ezek a tárgyak éppen használat közben láthatóak: valaki viseli, használja.

(11) Az elérhetőségeid legyenek a portfólió végen feltüntetve. Döntsd el, hogy hogyan akarsz visszajelzést kapni, és csak azokat az elérhetőségeket add meg! Megadhatod az e-mail címed, telefonos elérhetőséged, levelezési címed, műhelyed címét, üzleted címét, webshopod címét és azon belül a kapcsolati oldalad, vagy a közösségi oldalakon lévő profiljaidat. Ezek mind szóba jöhetnek, de persze nem kell mindet kiadnod.

(12) Ha esetleg egy üzleti kapcsolat mégsem jön össze valakivel, akkor lehet kérni utólag egy visszajelzést a bemutatkozó anyagodról, a porfóliódról, mert a begyűjtött tanácsokkal javíthatod, kiegészítheted azt.