Alkotó vagy, művész vagy, kézműves vagy, tehát valószínűleg a saját termékeidet, vagy szolgáltatásodat szeretnéd eladni. Tulok Imre értékesítést támogató szakembert kértem fel arra, hogy írjon arról, hogy mivel tudjuk segíteni, támogatni a még jobb eladásokat, hogy még több ember ismerjen minket alkotókat. Ezért azt találtuk, ki, hogy témákra bontva Imre ír egy sorozatot erről. Szeretettel ajánlom az elsőt most a figyelmedbe:

A saját terméken azt értem, hogy te csinálod a terméket, a szolgáltatást is, amit értékesítesz. Akár alkotó művészként, akár kézművesként. Tehát lehet fizikai és szellemi termék is lehet, akár egy ötlet, egy koncepció, egy szolgáltatás.

 Ha saját alkotásokat árulsz, akkor annak megvan az a hátránya, hogy túl közel vagy hozzá. 

Egyrészt ez azt jelenti, hogy sokkal jobban látod a hibáit és azt, hogy milyen elvárásoknak nem felel meg, hogyan lehetne még tökéletesebb.   Nehezíti még a helyzeted, hogy a versenytárs termékeket kívülről látod csak: azt gondolod, hogy azok sokkal jobbak mint a tiéd – pedig ott is megvannak a problémák, de azokat nem látod.

Másrészt könnyen  kivetítheted saját, önmagaddal kapcsolatos negatív érzéseidet a termékedre: ha nincs minden rendben az önértékeléseddel, elképzelhető, hogy a termékedet látod értéktelennek, ami senkinek sem fog kelleni . Ez nagyon megnehezíti az értékesítést, hiszen nem tudsz teljes mellszélességgel az alkotás mögé állni.

Ezért erre a problémára az a megoldás, ha eltávolodsz a terméktől. Megpróbálsz távolságot tartani és külső szemmel nézni – valójában milyen a minősége és mennyit érhet? Ha vannak hasonló termékek a piacon, nézd meg, azokat mennyiért árulják és próbálj meg információkat szerezni, hogy el is tudják-e adni azon az áron?

Ha egyedi, vagy nehezen összehasonlítható a terméked, akkor nehezebben tudsz információkat szerezni arról, hogyan lehetne jól beárazni. Ilyenkor az segíthet, ha teszteled az árat és megnézed, hogy milyen áron érhető el a legtöbb eladás.

Azt fontos tudnod, hogy nemcsak az ártól függ, mennyi eladásod lesz. Próbáld megérteni a vevőid igényeit! Ha vannak vásárlóid, faggasd ki őket, mi tetszett meg a termékedben, miért vették meg – olyan információkhoz juthatsz így, amelyekre álmodban sem gondoltál volna! A későbbiekben ezeket kommunikálva még több hasonlóan gondolkodó emberhez juthatsz el, akiknek könnyebben tudsz értékesíteni.

Végül: tanuld meg, hogyan érzékeltesd a potenciális vevőid körében azt a minőséget, amit a termékeid képviselnek! Ha az érdeklődő csak az árat látja és nincs megfelelően alátámasztva, akkor az ár alapján dönt, mert máshoz nem ért.  Ezt egy szociálpszichológiai kísérlet is alátámasztotta: 2007-ben Joshua Bell, világhírű hegedűművész a washingtoni metróban, több, mint 3.000.000.- dollárt érő hegedűjén utcazenélt, háromnegyed órán keresztül. Amíg ott volt, addig kb. ezer ember látta – összesen hét állt meg és egy ismerte fel őt! 32 dollárt dobtak a kalapjába – közben a fellépésein a legolcsóbb jegy 100 dollárnál kezdődött.

Tanítsd meg az érdeklőidet arra, hogy mit kell nézniük és felismerniük a te piacodon, mi az, ami megkülönbözteti az értéktelent az értékestől, neveld ki a követőidet, az eredménye az lesz, hogy többet és magasabb áron fogsz tudni értékesíteni!

A cikksorozat következő részében arról fogok írni, hogyan adj úgy ajánlatot, ami elősegíti a vásárlást és milyen hibákat kerülj el közben!

Többet akarsz tudni az értékesítésről? Van egy ingyenes, online képzésem, a Magabiztos Értékesítő Tréning, amely kezdő értékesítőknek készült és az 5. leckéjében pont a saját termék vagy szolgáltatás értékesítésével foglalkozom, a cikkben leírtaknál részletesebben. Iratkozz fel rá itt!

Az imént olvasott cikk a Vásárlási döntés pszichológiája című cikk alapján készült. Ha az egészre kíváncsi vagy, itt olvashatod:

A vásárlási döntés pszichológiája

Ha van még kérdésed, vagy valami eszedbe jutott ezzel kapcsolatban, írd meg itt a véleményed!

(Képek: kaboompics.com)