A mai napon vendégbloggerünk Tóth Cili a rugalmas naplóvezetésre ad hasznos ötleteket, tippeket. Különböző művészeti területekről vagytok, így más és más a napi, heti, havi, stb. időbeosztásod és a feladataink sem azonosak, ezért alakítsd magadnak az itt olvasottakat úgy, ahogy neked megfelel, ahogy te tudod azt használni.

Az előző cikkemben röviden összefoglaltam a bullet journal lényegét és adtam pár hasznos tippet, hogy hogyan tudod a vállalkozásod hasznára fordítani ezt a rugalmas naplóvezetési módot. Csak rajtad áll, hogy miket kezdesz el felírni benne, milyen módszereket alkalmazol. A bullet journal segít, hogy ne a fejedben kelljen tárolni a sok hasznos információt, hogy ki tudj alakítani egy nyugodtabb, átgondoltabb életmódot magadnak. Ehhez hozzájárul az is, ha a rendszeresen ismétlődő feladataidat rendszerben, egységként kezeled, melyet az eredetileg “tracker” elnevezés után nyomkövetésnek, a szokások követésének is fordíthatnánk. Ez alkalommal erről szeretnék egy kicsit részletesebben írni és ötleteket adni, hogy mindezt hogyan tudod kamatoztatni a vállalkozásod működtetésénél.

key

www.hu.pinterest.com/pin/64880050861047282/

Hogyan néz ki a tracker?

A trackert leginkább egy táblázathoz hasonlítanám, aminek a függőleges oszlopában felsorolod a tevékenységeidet, a vízszintesben pedig az időszakot, ami lehet akár a hónapok nevei, akár a hét napjai is. Amikor elvégeztél egy feladatot azt a mezőt kipipálod, vagy kiszínezed, azaz jelölöd magadnak, hogy elvégezted. Ez ilyen egyszerű. Látod magad előtt, hogy milyen feladataid vannak, látod, hogy mit végeztél el és mi vár még rád.

A nehézség inkább abban áll, hogy összeállítsd pontosan milyen feladataidat vezeted benne. Ezt célszerű egyszer jó alaposan átgondolni és utána használat közben már csak finomítanod kell rajta.

trecker

www.hu.pinterest.com/pin/125186064621877573/

Ezeket gondold át, mielőtt nekiállsz!

Csoportosítsd a feladataidat aszerint, hogy évente, havonta, hetente vagy esetleg naponta kell vele foglalkoznod.

Évente elvégezendő feladatok

Azok a feladatok, amiket évente csak egyszer-kétszer kell elvégezned (ilyen például az adóbevallás, kamarai díj befizetése, üzleti terv készítése stb.), rendszerint nem ugyanahhoz a hónaphoz köthetőek, így ezeknek egy olyan táblázatot készíts, amiben az év összes hónapja szerepel. A feladatoknál jelöld azt a hónapot, amikor a határideje van (vagy kihúzod a többi hónapot, vagy kiemeled az adott hónapot) így egyértelműen látni fogod, hogy mikor esedékes. Írd bele a mezőbe a pontos dátumot is!

Tipp: Színkódokkal jelölheted magadnak a különböző területeket: adózás, marketing…

Havonta ismétlődő feladatok

Ez annyiban különbözik az éves feladatoktól, hogy itt minden feladatot el kell végezni minden hónapban, de a táblázat kinézete hasonló az éveshez. Ilyenek például a számlák befizetése, ÁFA befizetése stb.

Tipp: Jelölheted magadnak a vásárok idejét illetve a kampányaidat is.

Havonta többször előforduló feladatok

Készíts magadnak minden hónap elején egy táblázatot a hónap napjaival és ide felírhatsz minden olyan feladatot, amit nem szeretnél minden nap elvégezni, de azért jó lenne havi pár alkalommal megcsinálni.

Tipp: Kétféleképpen használhatod. Például ha nem szeretnél minden nap írni a blogodba, de jó lenne havi 5-6 cikk, akkor előre megtervezed, hogy milyen időközönként lenne esedékes egy-egy új írás. Szépen bekarikázod azokat a napokat, amikor esedékes és amikor elvégezted, akkor pedig kipipálod. A másik lehetőség, hogy amikor elkészült egy bejegyzés, akkor jelölöd magadnak a táblázatban. Tudni fogod, hogy mikor tettél fel legutóbb posztot és a napod megtervezésénél ezt figyelembe tudod venni (“nem írtam már 5 napja, ideje posztolni egyet!”)

Naponta ismétlődő feladatok

Gyűjtsd össze azokat a feladataidat, amiket minden nap el kell végezned. Emailek megválaszolása, x db termék előállítása, postázás stb. Segít, hogy átlásd a feladataidat és hogy ne felejts el semmi fontosat. Kezdetben lehet, hogy minden apróságot felírsz, de amikor már kialakul a rutinod elég a lényeges dolgokat feljegyezned magadnak. Ezeknek a feladatoknak célszerű hetente táblázatot készíteni a hét napjaival illetve hétfőtől péntekig, attól függően, hogy hétvégén dolgozol-e.

Tipp: Ha gyakran félbeszakítod a munkádat, csak hogy rápillants az emailjeidre, célszerű meghatározodnod konkrét időpontot (és akár a rászánt percet), hogy mikor nézed meg a leveleidet. Mondjuk, reggel, kora délután, este. Ha megnézted, a fontosat megválaszoltad, akkor pipáld ki és ne nézz rá addig, míg újra nem esedékes!

bullet_journal_logs

www.cerriesmooney.com/my-complete-illustrated-guide-to-bullet-journalling/

Projektek vezetése

Akkor is készíthetsz magadnak ilyen táblázatot, amikor egy-egy nagyobb projekten dolgozol. Felírod magadnak a lépéseket és felírod a rászánt időintervallumot (legyenek akár napok, hetek..). Rajtad áll, hogy meg is tervezed, melyik lépés mikor kellene elvégezned vagy csak nyomon követed, hogy milyen feladatokkal végeztél már és hol tartasz a megvalósulásban.

Hogyan fog működni a gyakorlatban?

A lényeg a rendszeresség! Amikor megtervezed a napod mindig pillants rá az táblázataidra! Ami olyan, hogy tudod magadról, hogy azt biztosan elfelejted, azt írd fel a napi teendőid közé is (tipikusan ilyenek, amiket ritkán végez az ember), a határidős feladatoknál pedig számítsd hozzá mindig azt az időt is, ami az elkészítéséhez kell. Amit viszont gyakran végzel, azt nem kell külön felírnod, de akkor van az egésznek értelme, ha szépen jelölöd magadnak, amikor egy-egy feladattal végeztél.

A bullet journal egyik nagy előnye, hogy személyre szabható. Úgy alakítsd ki magadnak, hogy gondolod át miket szeretnél felírni benne, rendszerezd a feladataidat és találd meg a legjobb módszert azok vezetésére. Egy jól megtervezett bullet journal fontos perceket takaríthat meg neked és segítségedre lehet egy jól működő vállalkozás kialakításában.

A bullet journal használatához további hasznos ötleteket találsz a blogomban is!

[ Írta: Cili (zezil – kreatív idő tervezés) ]