2017-ben az online marketingben sok új és kevésbé új dolog van, amire oda kell figyelnünk, ha online is szeretnénk kommunikálni a vásárlóinkkal.  Ebben a bejegyzésben most szeretnék veletek megosztani néhány olyan dolgot, amit képző-, és iparművészként a hasznotokra tudtok fordítani. Aki még csak az útkeresés fázisában tart, annak annyival lesz könnyebb a dolga, hogy már a művészeti üzlet építésének a legelején oda figyelhet az alábbi információkra, és ezek mentén építkezhet.

A content marketing, vagy tartalom marketing egy kb. száz éve létező technika, de az utóbbi időben sokat találkozhatsz te is ezzel a kifejezéssel. Nem véletlen, mert – és saját magam is tapasztalom – nagyon jó eredményeket, több olvasót, több rajongót és így több vásárlást tudsz  a tartalmaid segítségével elérni.

Fontos, hogy ezek a tartalmak hasznosak és relevánsak legyenek. A “content” azt is jelenti, hogy tartalmas, tehát amellett, hogy hasznos és releváns, legyen az a tartalom tartalmas is.

Mik lehetnek tartalmak, amiket adhatsz a célcsoportodnak?

  • Blogbejegyzés írhatsz a weboldaladon
  • Portfóliót készíthetsz a saját munkáidból és a képeket mindig elnevezed és leírást is adsz hozzájuk
  • Galériát készíthetsz fotókból (leírás és címek kellenek a fotókhoz),
  • Lehet  weboldaladon vlogod, ahol tartalmas, hasznos rövid videókat mutathatsz a látogatóidnak,
  • Facebook poszt az oldaladon, amelyet a művészet munkádhoz használsz
  • Hírleveleket küldhetsz a feliratkozóknak hasznos tartalommal
  • Készíthetsz nekik ingyenesen letölthető anyagokat, amelyek számukra hasznosak
  • Készíthetsz számukra videókat egy-egy eszköz, vagy anyag használatáról

Ennél persze jóval több tartalmi forma létezik, de én most itt azokat írtam le, amiket kezdő, vagy már haladó művészként akár már ma elkezdhetsz. A tapasztalatok a szakembereknél is mind azt mutatják, hogy a vaskos tartalmak nagyon jó eredményeket hoznak a keresőkben. Ez azt jelenti, hogy ha valami olyan tartalmat osztasz meg az online felületeiden, ami érdekli  a te célcsoportodat és számukra releváns is, tehát nekik megfelelő, mert a problémájukat oldja meg, vagy egy keresésükre ad választ, akkor az a tartalom keresőkben jó helyre kerül, előbbre kerül.

Annak, aki már régebb óta van a pályáján, ez a fajta marketing, a tartalommarketing más gondolkodás módot követel meg. nem szabad irigynek lenni és azt gondolni, hogy lenyúlják az ötleteid, vagy te kevesebb leszel azáltal, hogy megosztod a tudásod másokkal. Mivel az ötleteid, a kreativitásod, a tehetséged végtelen, ezért gyakorlatilag amíg ész onthatod ki magadból őket.

Már sokszor olvashattad tőle, hogy keresd meg a célcsoportod buyer personáit. Ismerd meg, hogy kinek kommunikálsz és kinek adod el a művészeti termékeidet! Enélkül a content marketing nem fog működni, mert valószínű, hogy több perszónát is fel tudsz állítani és nem egyformán akarsz hozzájuk szólni. Az is biztos, hogy nem is ugyanazt keresik mindannyian.

Hogyan kezdd el a tartalmaidat készíteni?

Itt most adok egy lehetséges sorrendet, amin elindulhatsz:

  • írd össze, kikhez szeretnél kommunikálni
  • készíts perszonalizációt ezeknek a csoportoknak (ki kicsoda?)

Erről a témáról ebben az online kurzusban részletesen megtudhatsz még többet: Mini ARt & Business Online Kurzus –  Művészeti piacok és vásárlók. Ha ismered őket, akkor a nekik megfelelő tartalmakat tudod adni témákban, stílusban is a weboldaladon, a közösségi oldalaidon is. Ha ismered őket, akkor tudod, hogy hol vannak ők, mit csinálnak és mit nem.

  • gondold át azt, hogy milyen csatornákon vannak jelen, és ott adj nekik tartalmakat,
  • kérdezd meg őket, hogy mire van szükségük (kérdőív, poszt, zárt csoport),
  • rendszeresen írj a blogodba friss tartalmakat (pl. hetente, kéthetente egybejegyzés, van)

Vannak bloggerek, akik napi szinten új bejegyzést tesznek közzé a blogjukban, de ebben az esetben lehet az is, hogy meghívsz magadhoz vendég bloggereket, akik tartalmakat adnak nejed. Ha csak ezzel az öt ponttal elindulsz, máris sokat tettél azon az úton, amelyen megismered a vásárlóidat, vagy megtervezed, hogy kik lesznek ők és adsz nekik. Akkor tudsz hozzájuk beszélni, az ő nyelvükön, ha tudod kik ők.

Miről írj a blogodban?

Gyakran felvetődik a kérdés, hogy mit is lehet írni a blogban. Régebben nekem ez – nőiesen bevallom – vért izzadva ment. Görcsöltem, ettől aztán még rosszabb lett, és nagy kínok közepette írtam meg egy-egy bejegyzést. Ez volt 2013-ban. Sokat hallottam azt, hogy csinálni kell, írni kell és idővel könnyebben fog menni. Tényleg így lett. Ma már lazán, és könnyedén írok, de csak akkor tudom ezt megtenni, ha nem igazán zavarnak meg a gondolatmenetemben.

Egy időben azt is csináltam hogy kiültem a kertbe, egyenesen a fűre, és ott valahogy jobban jöttek  a szavak. Ez a pozíció a téli hónapokban nem ideális, így a hideg időre azt találtam ki, hogy a lakás (home officeban dolgozom) egy teljesen más pontján írok. Aztán rájöttem, hogy mindegy is, hogy hol írok, de az mindenképpen máshol legyen, mint ahol napi szinten sok órát töltök el (ez nekem a számítógépem grafikai programjai előtt van :)). A más környezet jót tesz a kreativitásnak.

A témakeresés lehet még egy nehéz momentum a blogolásban. Ehhez szintén – visszakanyarodva az előzőkben kifejtett pontokhoz – ismerned kell a célcsoportodat, tehát ezt tényleg nem tudod megúszni. Ha mindenkihez beszélsz, senkihez nem szólsz. A blogbejegyzésed tartalmait pedig már az ő kérdéseiknek, problémáiknak, érdeklődési körüknek megfelelően fogod tudni összeállítani. Ha te már a zárt csoportunk tagja vagy a Facebookon, akkor a múlt héten letölthetted azt az ingyenes anyagot, amelyet BLOG52 címen bedobtam. Korlátozott ideig volt elérhető, mert készül ehhez egy új online kurzus, de ennél egyenlőre nem is mondok többet 😉 …

Kezdésnek álljon most itt 4 blogbejegyzés ötlet, amit képző-, vagy iparművészként a blogodban már el is készíthetsz. Így az első hónapod már meg is van!

  • Ha megkapod postán/futárral, ezt látod majd: kicsomagolási videó
  • Hogyan tisztítsd, ápold az alkotásokat, amiket tőlem vásárolsz?
  • Közösen alkottam XY-nal (mutasd be kivel, miből, mit alkottál)
  • Művészeti vásárra készülök: kulissza titkok a készülődésről.

Ha már javában blogolsz, vagy épp most te is elkezded a blogírást, oszd meg velünk a blogod címét, elérhetőségét, hadd nézzük meg!

Ide jöhetnek a blogok a bejegyzés alá: https://www.facebook.com/ArtecoHouse/