Már sok fórumon, oldalon olvashattad, hogy a Facebooknál a 2018-as év több változást is hozott. Ennek voltak már előjelei, sőt nem csak jelei, hanem teszteltek is hat országban bizonyos újításokat, élesben. Például Szlovákiában, de ez nem hozott sikert, sőt, nagy felháborodás keltett a felhasználókban, így el is vetette a Facebook azt, hogy minden posztot eltávolítanak a hírfolyamból, és ezeket a Facebook Explorerben teszik elérhetővé. Erről egyébként a HVG írt tavaly októberben.

Most pedig már arról olvashatunk sok helyen – és szerintem is ezt kell tenni – “semmi pánik!” A legjobban azzal járunk, ha alkalmazkodunk az új helyzethez és lehetőségekhez, és azt gondoljuk át vizuális művészként és kézművesként, hogy mit tegyünk mi, mi nekünk a legjobb?

Múlt héten Mark Zuckerberg posztolta a Facebook személyes profilján, hogy ebben az évben arra fókuszálnak, hogy a közösségi helyet olyan hellyé tegyék, ahol az emberek számára az itt eltöltött idő, jól eltöltött idő legyen. Azért építik a Facebookot, hogy az emberek maradjanak egymással kapcsolatban és közelebb hozza egymáshoz őket. A hozzánk legközelebb álló emberek pedig a barátok, a család. Az ő posztjaik kerülnek előtérbe az oldalak, blogok, vagy a rajongói oldalak posztjaihoz képest.

Ezzel így nincs is gond, de ha vállalkozói oldalról nézzük, akkor pedig már vannak problémák. Nagyon sokan használják ezt a közösségi platformot az üzletük építésére. Sok művészeti vállalkozásnak, alkotónak csak itt van valamilyen online felülete (!). Tehát azok a vállalkozók, akik eddig sok pénzt elköltöttek itt a hirdetésekre, most igencsak hátrányba kerülhetnek. Az utóbbi időben az organikus elérések (ami ingyenesen éri el az embereket) nagyon rossz eredményeket produkáltak, erre már sokan panaszkodtak. Az újítás eredménye az lesz, hogy ezek az elérések még rosszabbak lesznek.

Nézzük, hogy mit hoz az újítás még!

  • Továbbra is láthatóak lesznek az oldalak posztjai, de kevesebb, mint eddig volt,
  • azok a posztok, amik nem váltanak ki reakciókat az emberekből, háttérbe szorulnak, kevesebbszer mutatja meg a Facebook,
  • ha egy posztban csak arra szólítanak fel, hogy lájkold, vagy oszd meg, azok a süllyesztőben végzik,
  • a videók, illetve az élő bejelentkezések nagyobb figyelmet kapnak,
  • azok az oldalak, amelyek tartalmat adnak, hasznosak a posztjaik, többször mutatja meg a Facebook.

Mi az, amit tehetsz?

  • Minőségi tartalmat kell adni a követőidnek, és ha több kommentet kapsz egy -egy poszt alatta, az a poszt több követőnek jelenik meg,
  • hívd fel a követőid figyelmét arra, hogy állítsák be maguknak, hogy a posztod elsőként jelenjen meg a hírfolyamodban, így nem maradnak le semmiről,
  • kezdj el foglalkozni a videótartalmakkal is, főleg az élőkkel, ha ez neked nehezen megy, akkor próbáld megtanulni és megszeretni 🙂
  • legyen a posztjaid végén “call to action” (CTA), azaz buzdítsd az olvasót arra, hogy valamilyen választ adjon a kérdésedre, tehát legyenek a kérdéseid nyitottak, aktivizáld a követőidet,
  • legyen aktív a csoportod a Facebookon, de ha még nincs, akkor hozz létre egyet (a mi csoportunk a Művész Mami)
  • ne szorítkozz csak a Facebook csatornára,
  • legyen más közösségi médiában is felületed, amit használsz, pl. Instagram, YouTube, Pinterest, amelyek egyébként is a vizuálisan megjeleníthető tartalmaknak kiválóak!
  • legyen saját weboldalad, ha nincs, akkor készíts egyet, vagy ha nem tudsz, akkor szólj nekem 🙂 (REDBEEdesign vagy írj üzenetet itt: benkeeva.redbeedesign)
  • blogolj a saját weboldaladon, ahol sok embert érhetsz el (ehhez épp a napokban kaptad meg, mint HÍRLEVÉL OLVASÓ a BLOG52 listát, amelyben az év 52 hetére adok neked ötleteket, blogcímeket, ha képző-, iparművész, vagy kézműves vagy,
  • legyen saját webshopod a művészeti-, vagy kézműves alkotásaidnak, ahol közvetlenül nálad is megvehetik az emberek a termékeidet,
  • a weboldaladon legyen egy oldal, ahol a saját listádra iratkozhatnak fel az érdeklődők (hírlevél lista).

Összefoglalva tehát azt kell mondanom, hogy érdemes arra törekedned, hogy ne csak olyan felületeken legyél jelen, ami valaki másé, hanem használj saját online megoldásokat is, és próbáld ezeket egyszerre építeni, használni, kezelni! A saját dolgaidat (weboldal, hírlevél lista) nem veheti el tőled senki. Igen, most lehet, hogy azt mondod, hogy ez sok idő és munka, hogy jut időd az alkotásra ezek ellett? Van egy nagyon jó kis csoportunk, gyere közénk, itt kérdezhetsz a többiektől, és rögtön van mindig valaki, aki segít neked, ha megakadnál, vagy egyáltalán ha szeretnéd olyanokkal megosztani a gondolataidat, akik értik, hogy miről beszélsz: