Megfordult már a gondolataidban az, hogy “úristen, mi lesz, ha már nagy lesz a vállalkozásom”? Hogy fogok helytállni, minden megrendelést teljesíteni, mindig mindent időben leadni, átadni? Hogy fogom a munkatársaimat kiválasztani, meg tudom-e szervezni a napi munkát, ki tudom-e adni nekik a feladatokat? Ha te is tapasztalod ezt a jó értelemben vett félelmet, akkor még az is lehet, hogy ellenállsz neki. Ahogy növekszik a mikro vállalkozásod, úgy látod majd, mi az, amit tenned kell. A nagysággal jön a nagy felelősség is.

2016-ban megkérdeztelek titeket, hogy milyen félelmeitek vannak a művészeti vállalkozással kapcsolatban. Ebben a bejegyzésben ezeket foglaltam össze.

Néhány, a művészek legnagyobb félelmei közül:

A félelem az ismeretlentől

Ha csak most kezded el a művészeti vállalkozásod, akkor ez a félelem lehet általános. Attól félsz, hogy nem tudod mire számíthatsz, miket kell meglépned, mi jöhet még. És ez nyomasztó, mert azt érzed, hogy ez a kreatív vállalkozás túl nagy falat neked. Félsz attól is, hogy nem lesz újabb jó ötleted, és azt sem tudod, hogy hol kezd el? Sokszor hiba az is – ez korábban nekem is hibám volt, amit akkor persze nem hibaként láttam, ezt most utólag már tudom, hogy az volt – , hogy mielőtt elindítasz egy projektet, vagy magát a vállalkozásod, akkor arra törekedsz, hogy minden tökéletes legyen. Ezzel csak az a baj, hogy így az időd megy vele, és arra is láttunk már példát, hogy amíg te reszelgeted, csiszolgatod, addig más tök ugyanazt megcsinálja… és azt látod, hogy nem is tökéletes, de működik. Akkor összeomlik a világod egy kicsit, és idő, mire talpra állsz.  Az igazság az, hogy minden üzleti, és az most mindegy is, hogy kicsi vagy nagy, egy folyamat. Folyamatos ötletelés, tervezés, kivitelezés, ha nem jó, újratervezés, kipróbálás, tesztelés, stb. A lényege az az egésznek, hogy el kell kezdeni, és mindig megtenni egy lépést  a tervekből. Időnként vissza-visszatérni egy előző ponthoz és javítani, változtatni rajta, ha szükségesnek látod. Lesz majd néhány hiba is, de ahogy haladsz előre, úgy növekszik a kényelmed is ebben az egész kreatív üzletben.

Színre lépni

Sokan félnek attól, hogy ki kell állni az emberek elé, meg kell mutatni a munkákat, beszélgetni kell velük, és ő meg fogják kérdezni, hogy mit csinálsz, miért csinálod és miért úgy. Kilépsz a komfortzónádból, vissza hallgatod a hangod vagy megnézed a veled készült interjút, amitől rosszul vagy (… én igen 🙂 ). Félsz attól is, hogy mi van, ha valaki bántó megjegyzést tesz rád, a munkádra, mi van, ha nem tetszik valakinek amit csinálsz. Ez él a fejedben, tehát félsz. A legtöbb ember, és bízzunk a jóban, azt akarja, hogy sikeres legyél és biztat, drukkol neked. Figyelj és koncentrálj csak a pozitív visszajelzésekre és biztató szavakra. Figyelj az építő kritikákra, hallgasd meg, olvasd el és ha egyetértesz vele, módosíts, javíts. Légy nyitott a véleményekre, sőt gyűjtsd is össze őket, de jusson eszedbe az is, hogy nem mindenkinek készíted a munkáidat, az alkotásaidat!

Fent maradni

Félsz attól, hogy egyszer csak az emberek már nem figyelnek rád, nem érdekli őket az, amit csinálsz. Ötször könnyebb azoknak az embereknek, vásárlóknak, gyűjtőknek eladni újra és újra, akik már egyszer vásároltak tőled, mint a teljesen újaknak. Ezért fontos az, hogy foglalkozz velük, becsüld meg a vásárlóidat, ápold a kapcsolatokat!

“Nem”-et kapni 

Mondjuk szerettél volna bekerülni egy galériába, de nem érdekelte őket a téma. Mit jelenthet ez? Az, hogy elutasítottak, jelentheti azt, hogy nem épp a legjobb időben találtad meg őket, de egy későbbi időpont jó lehet. Ez az elutasítás nem a te személyednek szól, lehet, hogy a munkáid nem passzolnak a galéria profiljába, tehát ez egy üzleti döntés is. Tehát az elutasítás nem feltétlenül rossz dolog, minél előbb kiderül a “nem”, annál több időd és energiád marad a következő galériára. A lényeg, hogy ha a “nem” határozott nem és a későbbiekben sem lesz belőle semmi, akkor lépj tovább a listádon! Ha nyitottak az együttműködésre, akkor pedig lőjétek be az időpontot, amikor újra keresed őket.

Egyedül nem bírsz megbirkózni

Igen, eljön ez a pillanat is. Akkor mi történik? Olyan szakemberhez, szakemberekhez fordulsz, akik egy-egy területen nagyon értik a dolgukat. ehhez kell az, hogy te viszont átlásd milyen feladatok vannak és ebből mi az, amit te egyedül már nem vagy képes elvégezni. ez nem kudarc, hanem éppen egy nagyon izgalmas pillanat. Ez az a pont, amikor egy magasabb szintre léphet  a vállalkozásod. Több időd marad azokra a munkákra, amiket megtartasz magadnak. Ahhoz, hogy jól ki tud szervezni a feladatokat és lásd, hogy milyen területen van szakemberre szükséged, a célok megfogalmazását nem úszhatod meg és az éves-, havi-, és heti tervezéseket sem.

Ez utóbbi témával foglalkozunk itt ebben az online anyagban: Célok és tervezés – Művészeti vállalkozás – Hajrá!

Egyszóval: kitartás. Erre biztatlak, biztatunk. Légy kitartó és növekedni fog a bizniszed. Általánosan tapasztalataink szerint azt mondhatjuk, hogy 2-3 év, amíg egy vállalkozás megerősödik. Persze lehet gyorsabb is.

Lépd át a félelmeidet. Nekem ehhez egy jó gyakorlat volt, hogy elkezdtem rövid videókat csinálni. Ez nálam a komfortzóna átlépése elég erősen, de amikor az első kész volt, annyira boldog voltam, és még párat gyorsan lenyomtam. Akinek ez nem probléma, most lehet nem is érti miről beszélek 🙂 Most más tudom, hogy milyen videós előadókat szeretek és milyeneket nem. Na ezek, amiket csinálta, pont olyanok voltak, amiket nem szeretek 🙂

 

A te életedben mi okozza jelenleg a legnagyobb félelmet?