Ennek a cikknek a megírását egy nagyon friss élmény indította el. Múlt héten 3 napot Bolognában (Olaszország) a CERSAIE 2018-on töltöttem el.

Bologna egy lüktető város, minden hétvégén utcai koncertek és/vagy tüntetések vannak, és rengeteg ember az utcákon még éjszaka is.

Sok utcai zenészt lehet hallgatni, vagy képzőművészt nézni alkotás közben.


Mi az a CERSAIE? Ezt kb. 1 évvel ezelőttig én sem tudtam, míg Péter – akivel az e17.hu-ban dolgozunk együtt, cégek, vállalkozók különböző online marketing menedzselésében, kampányokban – nem beszélt erről a világról nekem. Ez fizikailag is egy óriási területen fekvő, 5 napig tartó világméretű, nemzetközi kiállítás, ahol nemzetközi vállalatok találkoznak építészekkel, tervezőkkel, kivitelezőkkel és kiskereskedőkkel, és bemutatják az új trendeket a kerámia-, és üveg felületeken, tapétákon, fapadlókon, márvány-, és fürdőszobai bútorokon. Több, mint 800 kiállítóval találkozhatunk itt, ezért erősen szelektálnunk kellett, hogy mit, kit akarunk megnézni.

Sokszor tűntek fel padlókon, falakon, tapétákon a dzsungel motívumai. Zöld óriási levelek és a színes madarak. Ezek itt például hatalmas kerámialapokon ülnek.

Élő virágok frissen egy kád vízben. gyönyörű színek és formák. Plusz a hortenzia amúgy is személyes kedvencem, de ezen túl maga a látvány, a hangulat számomra inspiráló.

Ez a 3 nap arra is nagyon jó volt, hogy rengeteg inspirációt gyűjtsek a grafikusi és arculattervező munkáimhoz. És most még, hogy meg se néztem a katalógusokat, magazinokat, amiket a kiállítóktól kaptam, úgy gondolom, hogy egy ilyen kiállítás mindenféle művészeti területen alkotónak hasznos.

Érdemes időnként a lábunk alá/elé is lenézni. Ez a kerámia padlórészlet itt például (ennyi fért rá a képre…) motívum ötletek tárháza.

Ez is a lábunk alatt, de ez inkább technikailag lehet érdekes, vagy egy fotósnak egy helyszín kiválasztásánál. Egy olyan kabinban állunk, ami sötétben világító mozaikokkal van burkolva.

Óriási falfestmény a fürdőszobában. Van benne anyag rendesen, így ha végigtapintom az ujjammal, gyönyörű faktúrák is érzékelhetőek a felületen.

Sőt azt mondom, hogy ne ott inspirálódj, ahol a te területeden alkotó művésztársaid vannak, hanem mozdulj ki a komfortzónádból, nézz szét más területeken! Ez lehet az ipar, az építészet, a burkolatok designja, a kerttervezés, stb. még akkor is, ha mondjuk te éppen ékszereket tervezel és készítesz, vagy textiltervező, festőművész, grafikus, kézműves vagy. Itt a CERSAIE-on az 2018-2019-2020-as évek trendjei vonultak fel, ami nagy hasonlóságot mutat egyébként az öltözködés, a színek trendjeivel is. A designerek egy forrásból merítenek, tehát nem nagyon tudsz egy ilyen jellegű kiállítással sem mellé lőni.

Fotó és mozaik találkozása a falon. Ez is megoldható már, bár nem túl klasszikus a mozaikok világában, de ugye ízlések és pofonok.Festett kerámia lapok a falon. Arany és a színek.

Mi lehet egy ilyen utazás utóélete ha alkotsz?

  • Ha hazaértél, hagyd ülepedni az élményt, adj időt magadnak!

Már otthon vagy, de zsong a fejed a látottaktól, semmire nem emlékszel, viszont ha becsukod a szemed, mozaikokat és kerámia csempéket látsz. Ne siess, adj magadnak időt (ez lehet pár nap, de szerintem az sem para, ha eltelik pár hét)!

  • Nézd át a begyűjtött anyagokat és vedd ki belőle azt, amivel most biztosan nem akarsz foglalkozni!

Vedd ki azokat a nyomtatott anyagokat, amik biztosan nem rúgnak most labdába! Csak azok maradjanak benne az inspirációs anyagjaidban, amiket ha megnéztél, beugrott egy kép, egy ötlet, egy technika. Most nem is fontos, hogy már készen legyen a terv, de valami érzelem, gondolat azért beugrott. Ezeket a képeket, kiadványokat tartsd most meg!

  • Csoportosítsd a bent maradt katalógusokat, képeket, terméklistákat valamilyen szempont szerint!

A csoportosítás alapja lehet a technika, anyag, minta, szín, téma. Ennél a csoportosításnál már a saját alkotói területedre koncentrálva készítsd el ezt a fázist.

  • Vedd elő a termékpalettádat és nézd meg, hogy mivel tudod bővíteni, mit kell már lecserélned!

Ha új alkotással, termékkel bővíted a palettádat akkor jöhetnek az inspirációra váró képek, katalógusok, használd föl őket!

  • Vedd elő a termékpiramisod és nézd meg, hogy a tervezendő darabok melyik szintre passzolnak!

Lehet, hogy hiányos a termékpiramisod, mert nincs olcsó terméked, vagy épp a középárast nem találtad még ki? Most az új darabok megtervezésénél, és megalkotásánál már gondolkodhatsz kategóriákban is.

Ha érdekel a termékfejlesztés és a termékpiramis, akkor az Arteco House webshopban találsz ehhez online anyagot. Ebben megmutatom többek között, hogy

  • mi lehet a terméked (lehet olyan is előbukkan, amire nem is gondoltál még),
  • hogyan alakítsd ki a termékvonalad,
  • és mindezt képző-, és iparművészek számára specifikusan összeállítva.