Egy kiállítás esetében a sikernek több fokmérője is lehet. Mikor vagy elégedett? Mondjuk

  • ha a megnyitó szuper volt,
  • ha sokan jöttek el a meghívottak közül,
  • ha a megnyitó is jó hangulatú és emlékezetes volt,
  • ha a megnyitó utáni kötetlen beszélgetés is kialakult a vendégek és közted, vagy vendég és vendég között,
  • ha a sajtó munkatársa (tv, nyomtatott, online) is megjelent a megnyitódon,
  • ha még interjút is készítettek veled
  • ha eladásaid is voltak a kiállítás ideje alatt,
  • ha megrendelések is befutottak közben.

Hogy ez így ilyen kerek legyen, meg kell tervezned az egész kiállítás menetét. Nem csak a megnyitót és, hogy mik kerüljenek fel a falakra, hanem sok előkészületet is igényel egy-egy kiállítás és utómunkálatok is vannak. Nézzük sorjában, hogy milyen szervezési feladataid vannak!

KIÁLLÍTÁS ELŐTT

1. KAPCSOLAT és INFORMÁCIÓK BEGYŰJTÉSE

  • Vedd fel a galériával, a kiállító hellyel a kapcsolatot!
  • Kérdezd meg, hogy mit várnak el tőled a megnyitóra, hány kép/tárgy fér el a kiállítótérben!
  • A galéria fogja-e reklámozni az eseményt, értesíti-e a gyűjtőket?
  • Hol jelenik meg a kiállítás reklámja (online, offline)?
  • Ha a kiállítóhely nem foglalkozik ezzel, akkor szervezz oda élőzenét, olyat, ami illik hozzád.

2. REKLÁMOZÁS

  • Ha senki nem tud róla, hogy egy kiállításod lesz, akkor senki nem nézi meg és senki nem is vesz semmit. Tehát amennyi lehetőséged csak van, használd ki a közösségi médiákban.
  • Legjobb, ha készítesz egy tervet ehhez 3-4 héttel a kiállítás megnyitója előtt elkezdve. Készíts egy táblázatot a napokról és hogy melyik nap hol és mit jelentetsz meg, illetve azt melyik csatornádon (Facebook, Youtube, Instagram, Pinterest, G+, stb.).
  • Készíts a Facebookon “Eseményt” a kiállítás megnyitójáról és hívj meg ott is ismerősöket!
  • Ha a galéria a nyomtatott anyagok készítését bevállalja, akkor azzal neked nincs gondod. Ők készíthetnek plakátokat, szórólapokat, meghívót, amiket el is juttatnak a közönségek.
  • Nyomtass ki egy árlistát a kiállított munkákhoz, amit a galéria kitesz a kiállító térbe, vagy rögzítsd a vendégkönyvbe (ne tudjon kiesni!).
  • A sajtó munkatársainak (helyi újság, helyi tv csatorna, helyi rádió) te magad s elvihetsz 1-1 meghívót.

3. FRISSÍTS és ELLENŐRIZZ!

  • Ellenőrizd le a honlapodon a linkeket, hogy mindegyik működik-e és jó helyre küldi-e a látogatót!
  • Legyen a nyitólapon az aktuális kiállításodra készült valamelyik munkád.
  • A közösségi oldalaidat frissítsd fel, legyen a borítóképen is valami, ami az új kiállításodhoz kapcsolódik.

4. NYOMTATNI és ÖSSZEKÉSZÍTENI

  • Nyomtasd ki az önéletrajzodat és a művészi hitvallásodat (ha ezt megcsinálja a kiállítóhely, akkor küldd át nekik emailben), amit a bejárat mellet kifüggesztenek.
  • Találd ki a képek, tárgyak címeit és csináld meg a címkéket, amik a képek vagy tárgyak mellé/alá kerülnek. Van, mikor a galéria megcsinálja ezeket, de akkor is neked kell ezt a listát megírni. Legyen ott a kép címe, az alkotás évszáma, technika.
  • Készítsd oda a Vendégkönyvet! Ez sokszor lemarad és utólag már nem szaladgálhatsz oda a megnyitón megjelentekhez, hogy írjanak bele valamit 🙂
  • Készíthetsz egy olyan táblázatot is, ahol önkéntesen feliratkozhatnak (név, email vagy postacím) a megjelentek (ehhez kell NAIH szám) azért, hogy később. ha másik kiállításod lesz valahol, te értesítést küldj nekik mondjuk emailben, vagy postán. Tájékoztatni kell őket arról, hogy az adatait te kezeled és nem adod át harmadik személynek és nem adod el. Ezt legjobb, ha a vendégkönyvedbe rögzíted is, és oda írjanak.
  • Nyomtass névjegykártyákat és ajándékutalványokkal is készülhetsz. Ez azért jó, mert ha túl sok megrendelés futna be hirtelen, akkor ezzel picit ki tudod az időt tolni, későbbre halasztani egy-két megrendelést.
  • Készülhetsz italokkal a vendégek számára, vagy némi rágcsálni valóval is, de a tapasztalatom szerint ezt sok kiállítóhely vállalja. Ha te még kiegészíted, az csak a jó hangulatot növeli, jól fogják érezni magukat az emberek.

5. BRIEF és SZERZŐDÉS

  • Ha a galéria segít neked a munkák eladásában is, akkor írjatok szerződést arról, hogy mit vállal. Kell-e neki jutalékot fizetni az eladott munkák után vagy nem?
  • Legyenek ott az elérhetőségek (telefon, emailcím minimum), ha valaki érdeklődik az elérhetőséged után vásárlás miatt, vagy egy másik galéria vezetője.
  • Rögzítsétek azt is, hogy mi történik akkor, ha megsérül valami a kiállított tárgyak közül (mert mondjuk egy buta néző összefirkálja, leönti, lelöki vagy ilyesmi, vagy a takarító személyzet figyelmetlenül bánt vele).

KIÁLLÍTÁS IDEJE ALATT

6. A MEGNYITÓN

  • Valószínűleg nagyon ideges leszel de még annál is jobban hulla fáradt, mire eljön ez a pillanat. Mégis valahogy szívd fel magad és a megnyitó után legyél nyitott az érdeklődésekre, beszélgess az emberekkel!
  • Ott lesz a családodból pár ember, ők is izgulnak majd és idegesek is lesznek, most ne velük foglalkozz, mert hát a cél az lenne, hogy minél többen megismerjenek és eladások is szülessenek.

7. GONDOLD ÁT, MILYEN VÁLASZAID LESZNEK!

  • Ez most így kicsit nehéznek tűnik, de képzeld el, te mit kérdeznél egy másik művész kiállításán, ha odamennél hozzá? És erre mit válaszolnál?
  • Azt soha nem tudhatod előre, hogy egy laza beszélgető partnerből nem lesz -e vásárlód, megrendelőd, ezért legyél figyelmes, mosolygós, és koncentrált.
  • Gyakorold otthon azt, hogy mit mondanál a tapasztalataidról, az anyagokról és eszközökről, mait használsz. Mit mesélnél magadról? Mikor és miért kezdtél alkotni? Vagy mondd el a sztoridat!
  • Beszélj arról, hogy milyen érzelmek vezettek egy-egy alkotás elkészítésénél!
  • Készíts fotókat vagy kérj meg valakit, aki fotózni fog. legyenek ezek a fotók jó minőségűek, nagy felbontásúak, amit majd a weboldaladon, a közösségi oldalaidon vagy egy következő kiállításod promójánál is felhasználhatsz.

KIÁLLÍTÁS UTÁN

8. KÖSZÖNETEK 

  • A vendégkönyvedbe gyűjtöttél érdeklődőket, tehát van egy listád. Nekik a kiállítás zárása után küldhetsz egy köszönő levelet, hogy meglátogatták a kiállításodat.
  • Írd meg azt is, hogy ezután értesíteni fogod, ha újabb kiállításodra kerül sor, így ő sem marad le semmiről.

9. SZÁLLÍTÁS és ARCHIVÁLÁS

  • A zárás után  a megvásárolt munkákat el kell juttatnod a vásárlóknak.
  • A galériával egyeztess, hogy ki mit vett meg.
  • Számlákat kell írnod, amit a munkák mellé “csatolsz”
  • Vedd fel a vásárlókkal a kapcsolatot a megadott elérhetőségén, amit a kiállítóhely feljegyzett neked, mer ha a vevő lehagyta a névjegyed, akkor ez elhúzódhat.
  • Vezess egy listát a vásárlóidról! Mit vett meg, mennyiért, mikor és hol? Ez később még jól jöhet neked.

Sok sikert!

Kövesd az ARTECO House  – Művészetből élek! oldalát:50x50-icons_fb  Ha más témák is érdekelnek, akkor nézz szét az ONLINE KURZUSOK oldalán, vagy irány a webshop:

call_to_action_megnezem