Milyen tartalmú szövegekkel lehet leginkább a konverziót növelni?

Ha olyan szövegeket szeretnénk írni és elhelyezni a weboldalainkon, amelyeknek nagyobb a konverziónövelő hatása, van több dolog is, amelyre tekintettel kell lennünk. Susan M. Weinscheink ír azokról a kutatási eredményekről, amelyek ismerete nagyon hasznos lehet számunkra.

A szövegek konverziónövelő hatását két részre érdemes szétbontani. Egyrészt érdemes a külsőségekre, a megjelenésére figyelni lenni, másrészt a tartalmi rész fontossága sem elhanyagolható. 12 pontban szedtem össze azokat a szempontokat, amelyek a vizuális megjelenésre vonatkoznak és a konverzió szempontjából figyelnünk kell rá.

Webszövegek vizuális megjelenése a konverziónövelés szempontjait figyelembe véve:

  1. Ha valamilyen szövegnek fontos konverziónövelő szerepet szánunk, akkor azt a képernyő felső harmadába kell elhelyeznünk, vagy a képernyő közepén.
  2. Azoknak a szövegeknek nagyobb a konverziós hatásuk, amelyek a képernyő közepén, nem pedig valamelyik szélén kapnak helyet.
  3. A kattintható hivatkozásokat hagyományosan kékkel jelölték és aláhúzták. Ma már ez elveszítette a jelentőségét és megtanulják hamar az emberek, hogy az adott oldalon, ahol éppen járnak, mi a kattintható szöveg és mi nem. Azonban ha nem akarjuk, hogy nagyon törni kelljen a fejüket, akkor segíthetjük a látogatót a hagyományos jelölések, színek használatával a kattintható hivatkozások, szövegrészek esetében is. Ezzel is növelhetjük a konverziót.
  4. A konverziót növelheti még az is, hogyha a megszokott útvonalat kell az olvasó szemének bejárnia. Ha ugrálnia kell ide-oda az információk között, akkor könnyen elveszíthetjük őt.
  5. Az olvasás közben nem egyenletesen haladunk, hanem szakkádokat ugrunk át. Ez azt jelenti, hogy egyszerre 7-9 betűt olvasunk el, és egy – egy ugrás között vakok vagyunk. De ez az egész folyamat annyira gyorsan zajlik, hogy ezt a vakságot észre sem vesszük. Azt is felfedezték, hogy a szakkádok olvasása közben a periférikus látásunkat is használjuk, mégpedig arra, hogy feltérképezzük, a következő szakaszt, amit majd el fogink olvasni. Körülbelül a következő 15 betűt látjuk így, de ebből csak hetet tud az agyunk értelmezni, nyolcat nem is fogunk fel.
  6. A csak nagybetűvel írt szövegeket nehezebben tudjuk elolvasni, de csak azért, mert ebben a formában ritkán is találkozunk velük. Ha nincs hozzászokva az olvasótáborunk az ilyen szövegekhez, nem érdemes használni, mert nagyon lelassítja az olvasást, és könnyen kifordulhat az oldalunkról. Ez csak az egyik probléma ezzel.
  7. A csupa nagybetűvel írt szöveget az emberek kiabálásnak is veszik, ami még a bizalomvesztéshez is elősegíti őket.
  8. Abban az esetben javasolt csak a csupa nagybetűs szöveget használni, ha valami fontos figyelmeztetést szeretnénk elhelyezni a weboldalunkon, vagy valami veszélyre hívjuk fel vele az olvasóink figyelmét.
  9. Régóta zajlik a diskurzus arról, hogy a talpas (serif) vagy talp nélküli (sans serif) betűket könnyebb olvasni a weben. Sokan határozottan állítják, hogy a nyomtatott szövegekkel szemben a weboldalakon a talp nélküli fontokat kell használni, mert azt olvassák az emberek könnyebben. Erről azonban nem szól semmilyen bizonyíték. Én személy szerint előnyben részesítem a tervezéseim során is a talp nélküli fontok használatát, amikor webdesignt készítek. Olvasás során betűsémákat ismerünk fel, így mindegy, hogy talpas, vagy talp nélküli betűket használunk, mert mindkettőt jól lehet olvasni. A baj ott kezdődik, ha a betű annyira díszítetté válik, hogy az már az olvasás rovására megy, mert nagyon lelassítja az olvasás folyamatát. Egy ilyen túlcizellált font nagyban csökkenti a konverziót.
  10. Kutatásokkal bizonyították azt, hogy ha egy nagyon letisztult betűtípust választunk a webes szövegünkhöz, akkor az olvasók úgy érzik, hogy hamar végeznek az elolvasásával, de ha egy scripttel (kézírást utánzó betű) írt szöveget kell olvasniuk, akkor az nehéz, bonyolult számukra az értelmezés is, és hosszú időt vesz igénybe
  11. A weboldalra kiválasztott betűk mérete is lényeges szempont a konverzió szempontjából. Vannak olyan betűtípusok, amelyek ugyanakkora pontmérettel kisebbek, mások nagyobbak. Ehhez az “x” betű méretét határozzuk meg. Van olyan font, ahol az “x” már eleve nagyobb, így értelemszerűen az összes betű nagyobb. A nagyobb betűméretet könnyebb a weben olvasni, és ez nem csak az idősöknél lényeges szempont, hanem a fiatalabbaknak is könnyebb elolvasni. A betűméret miatti könnyű olvashatósággal szintén hozzáadhatunk a konverzió növeléséhez.
  12. A számítógép képernyője állandó fényt sugároz, ami nagyon megterhelő az emberi szem számára. A papírra nyomtatott szöveget azért könnyebb olvasni, mert a papír nem sugároz fényt. Ezért fontos az, hogy ne terheljük még pluszba az olvasóink szemét. Válasszunk nagyobb méretű betűt és a szövegeinket tagoljuk kisebb szakaszokra. Az ilyen szakaszolt szövegeket könnyebb elolvasni, nem fog olyan hamar elfáradni és elkattintani az olvasónk.

Az online kurzusok között több művészetmarketing témában találsz olyan anyagokat, amelyek számodra is hasznosak lehetnek.