Nehéz árazni, a képzőművészeti alkotások árazása meg még nehezebb. Nem könnyű megfogni azt, ami vezet minket az árazásban. Nem tudjuk darabra, dekára, centire árazni a művészeti alkotásokat, ezért nehéz ez az egész. Nehéz megadni az árát egy alkotásnak, egy művészi terméknek és nem tudjuk, mikor emeljünk árat.

Elsőként  a fenti problémák jutottak eszembe a képzőművészeti termékek, alkotások árazásánál. Ne aggódj, nem vagy egyedül ezzel, más műfajban, más, nem alkotó jellegű munkákban sem könnyű jó árat kialakítani.

A legtöbb művész a kezdetekkor alul értékeli a munkáját, ezért alul áraz, nem kéri el azt azt összeget, amit egyébként a szíve mélyén, és talán az eszével is tud, hogy el kell kérnie a munkájáért és az alkotásáért. Ezek az érzések abból erednek, hogy félnek attól, hogy így semmit nem tudnak eladni, és tévesen azt gondolják, hogy a vásárlók, a gyűjtők mindig az olcsó munkákat keresik. Ezért is jó, ha megkeresed a te alkotásaid helyét a piacon, felkutatod azt, hogy kik vevők a te munkáidra. Ha mindig olyan vásárlókba botlasz, akik folyton alkudoznak, akkor valószínűleg nem a jó kört éred el.

A másik árazási probléma az, amikor túláraz a művész  egy-egy munkát. Ilyen esetben leginkább az érzelmei vezérlik. Egy festmény, egy szobor, egy textiltárgy vagy más képzőművészeti alkotás annyira fontos számára, hogy nem tudja az alkotását “elengedni”. Ennél a pontnál jön a képbe a fegyelmezettség ismét. Nem szabad engedni, hogy az érzelmek befolyásoljanak az árazásnál.  Meg kell találnod azt a legjobb árat, amit a vevők kifizetnek a munkádért, és nem az érzelmeid árazzák be  a munkád. Ha ez egy-egy tárgy esetében mégsem megy, akkor egyszerűen tartsd meg és legyen az a te saját gyűjteményed darabja. Kiállítás felkéréskor nagyon jól jönnek ezek a munkák, mindig van mihez nyúlni.

Fontos, hogy kialakíts egy alapárat a munkáidra műfajtól függően. legyen egy alapár, amiből mindig kiindulhatsz. Ez alá nem mész árban. A példa kedvéért ez lehet egy egyszerű, kisméretű, sokszorosított grafika. Mondjuk az alap nyomat 10.000,- Ft. Ehhez viszonyítod a többit, ami ennél nagyobb méretű, bonyolultabb a grafika, több költséggel járt a nyomat elkészítése, akkor innen indulsz el árban felfelé. A galériások, a gyűjtők majd alkudozni próbálnak, de az alap áradnál nem mész lejjen. És még mindig tudsz nekik másikat ajánlani. Az alapárból kiindulva tudod az áraidat növelni idővel.

Mikor érdemes növelni az árakat?

Három pontba lehet az áremelés szükségességét felsorolni:

  • Figyeld meg mondjuk az utóbbi hat hónapos időszakot! Miket adtál el és mennyiért? Ha annyi megrendelésed, hogy már nehezen tudod időben teljesíteni őket, vagy túl fáradt vagy, nem tudsz regenerálódni, mert annyi munkád van, akkor bizony árat kell emelned.
  • Az ismertséged előrehaladtával már később betervezhetsz egy évi 10-25%-os áremelést is. Ha megfigyeled, akkor a művészeti alapanyagok árai és az eszközök is emelkednek, ha nem is jelentik be ezt a kereskedők.
  • Ahogy egyre ismertebb, népszerűbb leszel, úgy hívnak téged kiállítani, keresnek meg galériák, hogy lásd el őket folyamatosan a munkáiddal, a vásárlók, gyűjtők is figyelni és keresni fognak. Ha nő az érdeklődés a munkáid iránt, akkor az szintén az a pillanat lesz, amikor esedékes egy áremelést végrehajtanod.

Ha még tovább olvasnál az árazásról, itt van egy másik bejegyzés ugyanehhez a témához:

Hogyan árazd be az alkotásaidat?